« back to SmartDataPack

Marketing

Als bedrijf kun je nog zo’n goede dienst of product aanbieden, maar als je klanten je niet kunnen vinden, kunnen de resultaten erg teleurstellend zijn. Vooral voor een e-commercebedrijf is een goede marketingstrategie erg belangrijk. Hoe zal een klant je webshop immers vinden? Een supermarkt is vaak te vinden op een kaart, maar een webshop is niet iets waar je zomaar binnenloopt. Om de potentiële klant naar je webshop te leiden, zijn er veel handige tools die je kunt gebruiken.

Marketing is een brede definitie en er zijn heel veel hulpmiddelen. We kunnen ze echter niet allemaal opnoemen, dus omwille van het argument hebben we de blikjes die we vaak tegenkomen ingedeeld in categorieën:

  • Sociale media:
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • LinkedIn
    • Pinterest
    • YouTube
  • Adverteren:
    • Google-advertenties
    • Bing-advertenties
    • Facebook-advertenties
    • AdForm
  • E-mail:
    • Mailchimp
    • Braze

Uitdagingen bij het combineren van gegevens

Zodra je echter gebruik begint te maken van gegevens uit deze tools, kunnen er meerdere vragen rijzen. Hoeveel mensen zien mijn berichten? Reageren mensen op mijn e-mail of slaan ze hem helemaal over? Hebben veel mensen geklikt op de link in de advertentie? Gelukkig biedt elk platform zijn (zakelijke) gebruikers een API die kan worden gebruikt om de onderliggende gegevens van je account op te halen. Het probleem is dat er veel platforms zijn die je kunt gebruiken, en elk platform heeft zijn eigen API, met zijn eigen mogelijkheden en zijn eigen beperkingen. Marketingtools zoals Google Ads en Bing hebben over het algemeen de meest uitgebreide API’s, evenals Facebook voor de sociale mediaplatforms. Deze worden echter voortdurend bijgewerkt en gewijzigd.

Inzichten verkrijgen uit uw marketinggegevens

Als je meerdere platforms gebruikt en misschien zelfs meerdere merken hebt, kan het monitoren van de prestaties van al die kanalen op verschillende platforms erg tijdrovend worden. Bij i-spark hebben we veel ervaring in het doorspitten van de uitgebreide API-referenties van verschillende sociale mediaplatforms en marketingoplossingen en deze samen te brengen in een SmartDataPack. Hier normaliseren we de gegevens van al deze oplossingen en bieden we één overzicht van je marketingactiviteiten. Je kunt hier een voorbeeld zien van hoe we dergelijke gegevens visualiseren.

Door een centrale plek voor uw gegevens te creëren, bespaart u veel tijd met het opzoeken van al uw statistieken en wordt het eenvoudig om de prestaties van verschillende sociale mediaplatforms met elkaar te vergelijken. Als je het gebruik van je sociale media en marketingkanalen wilt verbeteren, raden we je ten zeerste aan om ze allemaal samen te brengen.

Voorbeelden

  • Nauwkeurige ROAS
    Als je eCommerce, Web Analytics en Marketinggegevens combineert, kun je nauwkeurigere Return of Ad Spent (ROAS)-getallen berekenen op basis van (historische) conversies van klanten uit eCommerce en Web Analytics en inzichten in kosten of segmenten uit Marketing.

Vragen/Contact

Ben je geïnteresseerd in de gegevens die we kunnen halen uit de tools die je gebruikt? Of hoe we een gecentraliseerd rapport voor je kunnen maken? Neem gerust contact met ons op!

neem contact op

 

« back to SmartDataPack