Web Analytics-oplossingen zijn waarschijnlijk de meest voorkomende oplossing die we bij onze klanten zien. Met Web Analytics kun je waardevolle inzichten krijgen over de bezoekers van je website of app. Er zijn vele soorten en maten Analytics-oplossingen, zoals:
Deze oplossingen variëren van gratis tot betaald en kunnen open-source of SaaS zijn of soms zelfs beide. Veel Web Analytics-oplossingen bieden API’s voor toegang tot gegevens.
De meeste oplossingen bieden een toegankelijke, online Web Analytics-interface die je inzicht geeft in de prestaties van je website. De gegevens die je kunt verzamelen met Web Analytics kunnen worden ingedeeld in 4 hoofdcategorieën:
Sommige van deze gegevens worden out-of-the-box verzameld. Denk aan het aantal bezoekers, sessies en pageviews op je website. Het is zo eenvoudig als het plaatsen van een tracking script op alle pagina’s van je website. Zo kun je bijvoorbeeld je beste en slechtste inhoudspagina’s qua verkeer analyseren. Maar deze gegevens worden meestal in vooraf gedefinieerde rapporten gezet en zijn vaak niet gegranuleerd of bemonsterd. Dit maakt het moeilijk om de gegevens te combineren met gegevens van andere bussen, zoals je e-commerce of marketingoplossingen. En zo antwoorden krijgen op vragen als hoe dragen uw meest bezochte pagina’s bij aan uw algemene site doelstellingen? Waar komen de bezoekers op deze pagina’s vandaan? Hoe consumeren ze je content en hoe communiceren ze met je formulieren? En converteren ze in de nabije toekomst?
De crux is dat gegevens moeten worden vertaald naar inzichten om beter geïnformeerde beslissingen te kunnen nemen. En het goede nieuws is: wij kunnen je daarbij helpen!
De gegevens die je verzamelt met Web Analytics, zoals Google Analytics, zijn niet alleen toegankelijk via de online gebruikersinterface, maar ook via de API. Dit maakt het mogelijk om de gegevens van Google Analytics te gebruiken in ons SmartDataPack. Voor tientallen klanten hebben we inzichten gecreëerd uit Google Analytics in Klipfolio, Tableau en Looker gecombineerd met gegevens uit interne systemen, e-commerce platforms of ERP.
Een alternatief voor, of aanvulling op, Google Analytics is Snowplow Analytics. Hiermee worden ook gegevens over uw website en de gebruikers ervan verzameld. Snowplow verschilt echter op een aantal punten aanzienlijk van Google.
Terwijl de voordelen van Snowplow enorm zijn, vereist Snowplow meer technische kennis voor het bouwen van je eigen data-infrastructuur en SQL-kennis om inzichten uit de data te halen. Bij i-spark hebben we de technische kennis en ervaring om een robuuste data-infrastructuur te bouwen die uw bedrijf vooruithelpt.
Om betere gegevens te verzamelen, kunnen we nog een andere mogelijkheid implementeren in je pakket, namelijk een zogenaamd TMS (tag management systeem) zoals Google Tag Manager, Relay42 en Piwik PRO.
Een TMS moet worden beschouwd als een gateway die gegevens van je website doorstuurt naar de verschillende tools waarmee je werkt. Naast Google Analytics kunnen dit ook je reclametools zijn. Met een TMS kun je ook scripts activeren die aan een specifieke voorwaarde voldoen, bijvoorbeeld toestemming van een cookie voor een specifiek doel. Omdat met een TMS de voorwaarden kunnen worden gespecificeerd waaraan moet worden voldaan om een script te activeren of een gebruikersinteractie te volgen, kunnen we gegevens verzamelen die precies zijn afgestemd op uw bedrijfsbehoeften – zonder tussenkomst van ontwikkelaars. Denk aan een van de volgende dingen:
Wil je meer weten over hoe wij je kunnen helpen inzichten uit je gegevens te destilleren?
We helpen je graag!
« back to SmartDataPack