« back to SmartDataPack

Webanalyse

Web Analytics-oplossingen zijn waarschijnlijk de meest voorkomende oplossing die we bij onze klanten zien. Met Web Analytics kun je waardevolle inzichten krijgen over de bezoekers van je website of app. Er zijn vele soorten en maten Analytics-oplossingen, zoals:

  • Google Analytics
  • Sneeuwploeg Analytics
  • Piwik Pro
  • Mixpanel

Deze oplossingen variëren van gratis tot betaald en kunnen open-source of SaaS zijn of soms zelfs beide. Veel Web Analytics-oplossingen bieden API’s voor toegang tot gegevens.

Uitdagingen voor gegevensextractie uit Web Analytics

De meeste oplossingen bieden een toegankelijke, online Web Analytics-interface die je inzicht geeft in de prestaties van je website. De gegevens die je kunt verzamelen met Web Analytics kunnen worden ingedeeld in 4 hoofdcategorieën:

  • gegevens over je websitebezoekers,
  • gegevens over de marketingkanalen via welke bezoekers naar je website komen,
  • het gedrag dat bezoekers op uw site vertonen, en
  • de doelen en transacties die bezoekers op je website bereiken.

Sommige van deze gegevens worden out-of-the-box verzameld. Denk aan het aantal bezoekers, sessies en pageviews op je website. Het is zo eenvoudig als het plaatsen van een tracking script op alle pagina’s van je website. Zo kun je bijvoorbeeld je beste en slechtste inhoudspagina’s qua verkeer analyseren. Maar deze gegevens worden meestal in vooraf gedefinieerde rapporten gezet en zijn vaak niet gegranuleerd of bemonsterd. Dit maakt het moeilijk om de gegevens te combineren met gegevens van andere bussen, zoals je e-commerce of marketingoplossingen. En zo antwoorden krijgen op vragen als hoe dragen uw meest bezochte pagina’s bij aan uw algemene site doelstellingen? Waar komen de bezoekers op deze pagina’s vandaan? Hoe consumeren ze je content en hoe communiceren ze met je formulieren? En converteren ze in de nabije toekomst?
De crux is dat gegevens moeten worden vertaald naar inzichten om beter geïnformeerde beslissingen te kunnen nemen. En het goede nieuws is: wij kunnen je daarbij helpen!

Inzichten creëren uit uw Web Analytics-gegevens

De gegevens die je verzamelt met Web Analytics, zoals Google Analytics, zijn niet alleen toegankelijk via de online gebruikersinterface, maar ook via de API. Dit maakt het mogelijk om de gegevens van Google Analytics te gebruiken in ons SmartDataPack. Voor tientallen klanten hebben we inzichten gecreëerd uit Google Analytics in Klipfolio, Tableau en Looker gecombineerd met gegevens uit interne systemen, e-commerce platforms of ERP.

Een alternatief voor, of aanvulling op, Google Analytics is Snowplow Analytics. Hiermee worden ook gegevens over uw website en de gebruikers ervan verzameld. Snowplow verschilt echter op een aantal punten aanzienlijk van Google.

  1. Snowplow verzamelt meer gedetailleerde gegevens. Dit betekent dat de gegevens die met Snowplow worden verzameld gedetailleerder zijn. Terwijl Google Analytics bijzonder geschikt is voor het analyseren van trends in je gegevens, is Snowplow meer geschikt voor het uitvoeren van analyses op individueel bezoekersniveau.
  2. Snowplow neemt geen monsters van je gegevens.
  3. Snowplow gebruikt een gegevenspijplijn op de infrastructuur van Amazon Web Services of Google Cloud Platform, waarvan jij de eigenaar bent. Op deze manier ben jij de eigenaar van de gegevens en heb je controle over wat er met je gegevens gebeurt.
  4. Snowplow vereist dat je bepaalt welke velden verzameld moeten worden in een zogenaamd ‘schema’. Het doel hiervan is om ervoor te zorgen dat de gegevens op een consistente manier worden verzameld. Voldoen de gegevens die je naar Snowplow stuurt niet aan het schema? Dan kunnen deze gegevens niet worden verwerkt. Daarom noemen we dit een ‘slechte rij’. Het voordeel van Snowplow is dat zo’n slechte rij nog steeds met terugwerkende kracht kan worden verwerkt, zodat gegevensverlies wordt voorkomen.

Terwijl de voordelen van Snowplow enorm zijn, vereist Snowplow meer technische kennis voor het bouwen van je eigen data-infrastructuur en SQL-kennis om inzichten uit de data te halen. Bij i-spark hebben we de technische kennis en ervaring om een robuuste data-infrastructuur te bouwen die uw bedrijf vooruithelpt.

Tagbeheersystemen

Om betere gegevens te verzamelen, kunnen we nog een andere mogelijkheid implementeren in je pakket, namelijk een zogenaamd TMS (tag management systeem) zoals Google Tag Manager, Relay42 en Piwik PRO.

Een TMS moet worden beschouwd als een gateway die gegevens van je website doorstuurt naar de verschillende tools waarmee je werkt. Naast Google Analytics kunnen dit ook je reclametools zijn. Met een TMS kun je ook scripts activeren die aan een specifieke voorwaarde voldoen, bijvoorbeeld toestemming van een cookie voor een specifiek doel. Omdat met een TMS de voorwaarden kunnen worden gespecificeerd waaraan moet worden voldaan om een script te activeren of een gebruikersinteractie te volgen, kunnen we gegevens verzamelen die precies zijn afgestemd op uw bedrijfsbehoeften – zonder tussenkomst van ontwikkelaars. Denk aan een van de volgende dingen:

  • werknemers uit de gegevens filteren
  • het opzetten van de gegevensverzameling op een privacyvriendelijke manier
  • evenementen toevoegen die relevant zijn voor uw bedrijf
  • variabelen toevoegen die relevant zijn voor uw bedrijf
  • het meten van de verschillende stappen binnen een zogenaamde single-page applicatie
  • doelen toevoegen die relevant zijn voor je bedrijf
  • Verbeterde e-commerce implementeren
  • uw webgegevens koppelen aan offline gegevens
  • Google Analytics koppelen aan Search Console of Google Ads

Vragen/contact

Wil je meer weten over hoe wij je kunnen helpen inzichten uit je gegevens te destilleren?
We helpen je graag!

neem contact op

 

« back to SmartDataPack