« back to SmartDataPack

e-commerce platforms (webwinkels)

Een e-commerce platform is na Web Analytics waarschijnlijk de meest voorkomende oplossing die we bij onze klanten zien. Met een dergelijke applicatie kunnen online bedrijven hun webshop beheren en in sommige gevallen ook hun marketing, verkoop en activiteiten.

Deze e-commerce platforms bieden alle functies die nodig zijn om een online bedrijf te runnen, terwijl ze ook geïntegreerd zijn met veelgebruikte bedrijfstools. Er zijn veel soorten en maten platforms. Daaronder zijn een paar bekende platforms zoals:

  • Magento
  • WooCommerce
  • Lightspeed e-commerce
  • Shopify
  • Salesforce Cloud Commerce

Deze platformen kunnen open-source, SaaS of headless zijn. En kan worden gehost in de cloud of op locatie. De meeste van deze e-commerce platforms bieden programmeerbare interfaces (ook bekend als API’s) voor eenvoudige toegang tot de klant-, product- en ordergegevens.

Uitdagingen voor gegevensextractie uit e-commerce platforms

De uitdaging van elk van deze platformen is dat de gegevens op zo’n platform vaak niet bruikbaar zijn voor gegevensanalyse of diepgaande inzichten. Terwijl inzichten op basis van deze gegevens vaak zeer waardevol zijn voor je bedrijf. Denk aan Customer Lifetime Value berekeningen, churn rates (voor abonnementsdiensten) en natuurlijk inzichten in verkoop en voorraadbeheer.

Gegevens die worden geleverd via de API – of misschien zelfs een ingebouwde rapportageoplossing – zijn vaak geaggregeerd of beperkt in rapportageperiode of beperkt in de hoeveelheid gegevens. Ook kunnen de meeste rapportagetools zoals Klipfolio, Tableau en Looker niet goed of helemaal niet communiceren met API’s.

Het datamodel van Magento is bijvoorbeeld behoorlijk complex en kan alleen volledig worden begrepen door echte specialisten. De Magento rapportage-API heeft een aantal ernstige beperkingen bij het verkrijgen van grote hoeveelheden (historische) gegevens uit de database. Al met al is het verkrijgen van inzichten uit Magento-gegevens een complex proces vanwege de specialistische kennis die vereist is.

Een ander voorbeeld is Lightspeed. De API’s van Lightspeed hebben geen kant-en-klare rapportage-eindpunten en zijn ontwikkeld voor ontwikkelaars om te communiceren met het Lightspeed e-commerceplatform. Het koppelen van de API aan een dashboardoplossing is daarom niet vanzelfsprekend, maar vereist meer specialistische kennis en een aantal tussenstappen. Als je bijvoorbeeld voor elke bestelling de verkochte producten moet opvragen, moet je dit doen door meerdere verzoeken te doen aan meerdere API endpoints. Dit kan niet in één beweging en in geen enkele rapportagetool.

Inzichten creëren uit uw e-commerce gegevens

We hebben uitgebreide ervaring in het verkennen, ontsluiten en analyseren van gegevens van e-commercekanalen zoals Magento, WooCommerce en Lightspeed.

Door deze gegevens in een SmartDataPack te combineren met gegevens uit andere cans zoals Web Analytics of ERP en daar onze slimme Business Intelligence aan toe te voegen, krijg je krachtige inzichten en een boost voor je eCommerce bedrijf.

Voorbeelden

  • Verhoog de gemiddelde bestelwaarde door aanbevelingen te gebruiken
    Combinatie van eCommerce, Web Analytics en ERP-gegevens. Gebruikers navigeren door je webshop en bekijken producten. Op basis van de bekeken producten en de producten die in het winkelwagentje worden gelegd, kun je de gebruiker een relevante aanbeveling doen voor een bijpassend (upsell) of alternatief product (cross sell). Dit verhoogt de gemiddelde bestelwaarde onder klanten.
  • Offline conversie attributie
    Combinatie van eCommerce en ERP-gegevens. Soms gaan niet alle verkopen via de webshop, maar zijn er ook andere (offline) kanalen en komen alle verkopen samen in een tweede systeem, bijvoorbeeld een ERP zoals SAP Business One. De webshop kan dan een platform zijn om leads te genereren. Om inzicht te krijgen in de effectiviteit van deze leadgeneratiestromen (microconversies), is het belangrijk om de gegevens uit de webshop te koppelen aan de gegevens uit het ERP.

Contact/Vragen

Gebruik je een platform dat hier niet wordt vermeld, zoals Prestashop of Stripe? Geen probleem, neem gerust contact met ons op. Er is een reële kans dat we ervaring hebben met dit systeem, maar het staat (nog) niet in deze lijst. En als we er nog niet eerder toegang toe hebben gehad, is dat geen probleem, want het is onze taak om alle bronnen zo efficiënt mogelijk te benaderen. Onze uitgebreide ervaring met veel verschillende platforms, elk met hun eigen specifieke kenmerken, betekent dat we de meeste veelvoorkomende uitdagingen bij de toegang tot deze platforms al hebben aangepakt.

neem contact op

 

« back to SmartDataPack