Google Tag Manager maakt het simpel om zelf met marketingscripts en -tools aan de slag te gaan, managen en onderhouden. Het is gratis en bevat een zeer uitgebreide bibliotheek aan standaard integraties van online en marketingtools.

Google Tag Manager

Alles onder controle met Google Tag Manager

Wil je metingen aan je site toevoegen, maar heb je de data al snel nodig om een business case te onderbouwen? Wil je een tool zoals een chatbot of feedbacktool aan je site toevoegen, en zijn de ontwikkelaars druk met grote projecten? Of wil je aan retargeting doen, maar bouw je hiervoor nog geen audiences op? Dan is Google Tag Manager de oplossing.

Google Tag Manager is een online tool van Google waarmee je tags op je website laadt. Zo’n tag kan bijvoorbeeld code bevatten waarmee je een tool op je site inlaadt, of waarmee je gegevens naar een andere tool verstuurt (denk bijvoorbeeld aan Google Analytics). Je bepaalt zelf wanneer je iets wilt inladen en onder welke voorwaarden - zonder tussenkomst van ontwikkelaars.

Waarom zou ik Google Tag Manager gebruiken?

Google Tag Manager geeft veel flexibiliteit als het gaat om het toevoegen van code aan je website. Maar dat is niet het enige. De voordelen op een rijtje:

  • Geen afhankelijkheid van ontwikkelaars
    Dit geldt vanaf het moment dat Google Tag Manager op je website staat geïmplementeerd. Voor de implementatie dient eenmalig een stukje code aan je website toegevoegd te worden.
  • Verhoogde datakwaliteit
    Het gebruik van Google Tag Manager verhoogt de kwaliteit van je data op verschillende manieren:
    • Google Tag Manager maakt gebruik van sjablonen. Door het gebruik van sjablonen is er bijvoorbeeld een naadloze koppeling met Google Analytics, waardoor de foutgevoeligheid afneemt.
    • Google Tag Manager maakt gebruik van een gegevenslaag. Hierin verzamel je de gegevens die je nodig hebt, om ze vervolgens naar een of meerdere tools te versturen. De gegevenslaag functioneert hiermee als jouw single source of truth.
  • Naleving cookiebeleid
    Een toepassing waarbij Google Tag Manager bij uitstek geschikt voor is, is de naleving van je cookiebeleid. Niet alleen stelt het je in staat om een cookiemelding te plaatsen, ook geeft het je controle over wanneer je een bepaalde tool inlaadt, of wanneer je wilt voorkomen dat privacygevoelige gegevens naar bijvoorbeeld Google Analytics worden verstuurd. Niet onbelangrijk: Google Tag Manager verzamelt zelf geen data.
  • Effectief gebruikersbeheer
    Google Tag Manager maakt gebruik van één hoofdaccount - van daaruit kun je rechten aan verschillende personen toekennen. Zo houd je de regie over wat er aan de site toegevoegd wordt bij een beperkt aantal personen.
  • Foutopsporing en -herstel
    Hoe je het ook wendt of keert, Google Tag Manager is gebaseerd op Javascript. Enige technische kennis is daarom wel vereist. Daar staat tegenover: Google Tag Manager biedt goede ondersteuning om de implementaties die je hebt gemaakt te debuggen. En, mocht je per ongeluk iets aan de site toegevoegd hebben, dan kun je met behulp van versiebeheer altijd terug naar een vorige versie.
  • Google Tag Manager is gratis!

Kunnen wij je helpen?

Ben je overtuigd van de voordelen die Google Tag Manager biedt, maar weet je niet waar je moet beginnen? Of schrikt het gebruik van Javascript jou af? Of wil je graag weten of hoe een Tag Manager jóu kan helpen? Dan ben je bij ons aan het juiste adres!