Meten blijft weten,
óók binnen de AVG (GPDR)

Op het internet heb je vast al gelezen over AVG/GDPR en word je overspoeld met informatie wat de nieuwe wetgeving precies inhoudt. In de meeste gevallen natuurlijk zeer nuttige informatie, maar hoe breng je het in de praktijk? Als je een website of webshop hebt en deze analyseert en optimaliseert, dan is de kans groot dat je gebruik maakt van tools (zoals Google Analytics) die cookies plaatsen en gegevens van je klanten verzamelen. Een deel daarvan mag zonder toestemming, maar een deel ook niet. Wil je dit goed geregeld hebben zodat je zoveel mogelijk meet én je netjes aan de regels houdt binnen het kader van deze wetgeving, lees dan verder.

Wat is de AVG (GDPR)?

Op 25 mei 2018 is de ‘Algemene Verordening Gegevensbescherming’ (AVG) of ‘General Data Protection Regulation’ (GDPR) doorgevoerd. Deze nieuwe wetgeving is van toepassing op alle organisaties die data van inwoners van de Europese Unie verzamelen en verwerken. Voldoe je vanaf die datum niet aan de verplichtingen rondom deze nieuwe privacywet, dan kan de Autoriteit Persoonsgegevens u hoge boetes opleggen.

Wij zijn de afgelopen tijd al druk bezig om verschillende organisaties te helpen op dit vlak vanuit het ‘digital data’-perspectief en merken dat de kennis van de wetgeving zelf wel aanwezig is, maar de know-how voor implementeren vaak ontbreekt. En hier komen wij om de hoek kijken!

25 mei 2018

Jouw websitebezoekers en (potentiële) klanten horen vanaf 25 mei aan te kunnen geven voor welk doel je hun persoonsgegevens mag verzamelen en verwerken. Deze toestemming vragen en opslaan kan via diverse tools, veelal in de vorm van een cookiebar of pop-up.

Google Tag Manager als oplossing

Wij maken gebruik van Google Tag Manager (GTM) voor het laden van tools en trackers die cookies plaatsen en gegevens van je klanten verzamelen zoals Google Analytics, Facebook, DoubleClick en Adwords. Via GTM zijn de gegeven toestemmingen dan weer eenvoudig te linken aan het laden van deze tools en is daarmee te bepalen welke tool wel of niet data mag verzamelen van deze personen. Zo voorkom je dat je ongewenst en onterecht data over een persoon verzamelt. Dit heet ook wel ‘Privacy by Design’. En daarmee houd jij maximale controle over wat jij wilt weten van bezoekers om met behulp van die data jouw business te laten groeien!

Google Analytics

Hier wordt op het internet veel over geschreven, maar in het kort kun je Google Analytics gerust blijven gebruiken zonder toestemming als je voldoet aan deze regels zoals opgesteld door de Autoriteit Persoonsgegevens:

1) Bewerkersovereenkomst met Google afsluiten (via Google Analytics)
2) Google niet het volledige IP-adres laten verwerken (Anonymize IP aanzetten)
3) Gegevens delen met Google ter productverbetering, benchmarking, services, sales en ondersteuning uitzetten
4) Gegevens delen met Google voor advertentiedoeleinden uitzetten.
5) Niet per ongeluk de functie voor User ID’s inschakelen

Impact

Bovenstaande acties uitvoeren betekent wel dat de functionaliteiten van Google Analytics flink beperkt worden:

1) Analytics wordt uitgekleed tot een eenvoudige tracker
2) Je verzamelt geen e-commerce informatie meer
3) Je kunt de data niet meer inzetten voor advertentie-mogelijkheden zoals Adwords of Remarketing

Hiermee wordt Google Analytics een beperkte bron van informatie over al jouw websitebezoekers, ongeacht zijn of haar toestemming.

Haal het maximale uit Google Analytics

Wil je wel volledig gebruik maken van alle mogelijkheden die Google Analytics biedt voor bezoekers die wél toestemming hebben gegeven, dan hebben wij hiervoor een kant-en-klare oplossing beschikbaar via Google Tag Manager. Neem contact met ons op voor meer informatie.

Wanneer is toestemming nodig?

Bij het verwerken en opslaan van persoonsgegevens. Hieronder valt alle informatie die zonder bijzonder veel moeite te herleiden zijn tot een persoon. Denk hierbij aan eenvoudige zaken als naam- en adresgegevens, e-mailadressen, foto’s en IP-adressen. Maar ook gegevens die gecombineerd kunnen worden en zo terug te herleiden zijn tot een persoon. Bijvoorbeeld het Transactie ID dat je naar Google Analytics stuurt na aankoop in uw webshop. Dit ID kan eenvoudig naast de data over aankopen gehouden worden om zo de adresgegevens van de koper te achterhalen. Alleen wanneer er echt sprake is van anonieme gegevens, is er geen toestemming voor opslag en verwerking van deze gegevens nodig.

Neem contact op!

Wil je weten wat wij voor jouw bedrijf kunnen betekenen? Mail ons gerust op hallo@i-spark.nl of bel ons op 06 24 68 84 09.


cookievoorkeuren