- Van ruwe data tot toekomstbestendige oplossingen
Case bekijkenDr. Leenarts helpt mensen sinds 2015 met no-nonsense producten op het gebied van huidverzorging. Producten zonder onnodige toevoegingen die écht wat doen voor je huid. De producten van Dr. Leenarts worden door alle bekende retailers verkocht, en steeds meer mensen kopen rechtstreeks via dr leenarts.com. i-spark helpt dr. Leenarts aan inzicht in de verkoopprestaties van zowel de Nederlandse, Duitse als Deense webshops en de drivers daarvan. Dat doen we door de bouw van een dataplatform, het uitvoeren van doorlopende (marketing) analyses en het visualiseren van onder andere de KPI’s in verschillende dashboards.
Klaar voor de toekomst
Met het dataplatform en de dashboards heeft dr. Leenarts continu inzicht in de prestaties van haar webshops en in de drivers daarvan. Hiervoor zijn geen handmatige exports meer nodig uit de afzonderlijke gegevensbronnen. Aan het platform kunnen in de toekomst nog andere gegevensbronnen toegevoegd. Daarmee staat er een robuuste basis die het eenvoudiger heeft gemaakt om vervolganalyses uit te voeren. Zo draagt data voortdurend bij aan de doelstellingen van dr. Leenarts.
Over onsDr. Leenarts wil de verkoop via haar eigen webshops stimuleren. Dat begint bij inzicht – inzicht in de bezoekerscijfers uit de verschillende marketingkanalen, in de statistieken van de verstuurde e-mails, en in de verkochte producten en productcategorieën. Hoe ontsluit je al deze gegevens op een centrale plek zodat alle gegevens gecombineerd kunnen worden? En hoe vertaal je dit naar concrete inzichten die bijdragen aan de doelstellingen van dr. Leenarts? Dat zijn de vragen waarmee we bij i-spark aan de slag zijn gegaan.
i-spark heeft voor dr. Leenarts een dataplatform ontwikkeld met daarin de gegevens uit verschillende gegevensbronnen. Op dit moment vind je in het platform de web statistieken uit Google Analytics 4 en gegevens uit de Woocommerce-webshop. Het platform is zodanig opgezet dat andere gegevensbronnen hier in de toekomst relatief eenvoudig aan toegevoegd kunnen worden.
Er is een dbt-implementatie opgezet waarmee we de gegevens transformeren tot het gewenste datamodel. Dit datamodel is vervolgens gekoppeld aan Looker Data Studio. Daarin hebben we de gegevens gevisualiseerd waar dr. Leenarts op wil sturen en die dr. Leenarts helpen om verder te groeien. Daarnaast wordt dit datamodel voor analyses gebruikt, bijvoorbeeld om te bepalen wie de meest waardevolle klanten zijn en hoe het loyaliteitsprogramma ‘Club Leenarts’ verbeterd kan worden.
Ben je ook benieuwd naar wat je met je gegevens kunt doen, of wil je ook je dataplatform verbeteren en dashboards maken voor een live overzicht van je bedrijfsprestaties? Neem vrijblijvend contact met ons op!