De Big Data Expo

3 september 2018 | 4 minuten leestijd

Gisteren waren Siemon, Jeroen, Jorke en ik op de Big Data Expo in de Jaarbeurs in Utrecht. Een hele leuke ervaring! De Big Data Expo noemt zichzelf het eerste platform waar vraag en aanbod uit de big datasector elkaar kunnen ontmoeten. Daar moesten wij bij zijn dus! 

vlnr Siemon, Arjanne, Jeroen, Jorke


Truly compete with data by building an Insights-Driven Business

We begonnen met een lezing van James McCormick van Forrester Research. Hij begon de lezing gelijk goed: ’insights driven businesses are an economic tidal wave, which will be generating 1.8 trillion dollars in 2021’. Good to know!

Veel bedrijven zijn nog onderweg naar data driven besluitvorming en inzichten. Erg veel organisaties beweren dat ze ‘data driven’ zijn, maar 1 op de 10 organisaties zijn het echt. Terwijl dit wel hoog op de agenda zou moeten staan aldus McCormick: ‘insights drive is competitive advantage!’. 

Uit het onderzoek van Forrester blijkt dat insights driven businesses beter in staat zijn om het gat te overbruggen tussen inzichten en deze bruikbaar in te zetten ter verbetering van de experience. Deze bedrijven: 

  • Hebben 100% meer kans dat zij het verbeteren van de customer experience als hoge prioriteit bestempelen
  • Zijn in 86% van de gevallen in staat om continu inzichten te gebruiken om de resultaten te optimaliseren

Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat bedrijven die in de toekomst insights driven willen of gaan werken: 

  • 78% meer kans hebben op omzetgroei door de toepassing van een landschap van inzicht creërende systemen en applicaties
  • 140% meer kans op een duurzaam, competitief voordeel tov de concurrentie door dit landschap

Om deze voordelen te bereiken had James McCormick een aantal tips voor ondernemingen die willen starten met insights driven werken.

  1. Er is niet één tool dat kan voorzien in alle behoeften. Wees niet bang om de beste tools in hun eigen vakgebied in te zetten en deze data te combineren.
  2. ‘No time to waste’. Early adaptors hebben een significant voordeel ten opzichte van de concurrentie. Hoe eerder je begint, hoe groter de kans op een competitief voordeel.
  3. Maak gebruik van externe experts uit het veld. Uit onderzoek blijkt dat het intern ontwikkelen van een insights driven aanpak niet snel genoeg is om er het voordeel uit te halen.
  4. Groei mee met de behoeften van de organisatie. Geen enkel bedrijf is gelijk dus er is geen magische template dat je toe kunt passen. Begin klein en stuur door in korte tijd veel kleine stappen te nemen.

Het lijkt wel een clichè, maar wij zijn het uiteraard helemaal eens met de stellingen dat er niet 1 tool en/of 1 template is die alles oplost. Het succes valt of staat met een goede vertaling van de business behoeftes en daarna, in de implementatie, in de datapreparatie fase. Tools kunnen daarbij uiteraard helpen, maar een gedegen begrip van data(structuren) is essentieel. Anders wordt het garbage in garbage out.

Sommigen van ons zijn al sinds 2003 actief in het vakgebied van data analyse en marketing intelligence. We hebben het voorrecht gehad om bij meer dan vijftig bedrijven in de keuken te mogen kijken en we hebben veel tools de revue zien passeren. Ervan uitgaande dat je de juiste business vragen helder hebt, de data voorhanden is en je deze op de juiste wijze hebt geprepareerd, geldt ons inziens dat we er met de tool wel uitkomen. Het succes ligt dan vooral aan de cultuur. 

Dat gezegd hebbende kiezen we bij i-spark wel bewust voor een focus op een beperkt aantal tools. Dat doen we niet omdat we denken dat dit de enige juiste tools zijn, integendeel. Maar dat doen we omdat we naast onze vaste klanten ook vaak klanten hebben die we kort en bonding op weg helpen. In dat geval is het wel degelijk handig dat we experts zijn in de tools. De combinatie van jarenlange ervaring in het hele vakgebied van data, gecombineerd met gedegen kennis van de tool, maakt dat we snel kunnen leveren.

McCormick benadrukte aan het einde van zijn keynote nog: ‘You need a consultant or tech company to help achieving this. Don’t be afraid to reach out!’.

En daar kunnen wij het niet meer dan eens mee zijn. Onze experts met ervaring in verschillende branches staan voor jullie klaar om te helpen bij het uitrollen van een insights driven werkwijze.. Wil je ook 78% meer kans op omzetstijging in korte tijd? En meer voordeel ten opzichte van je concurrent? Begin dan vandaag nog en neem contact met ons op! No Time To Waste. 🙂

 

Tal van (nieuwe) tools
Ook hebben we gesproken met een aantal van onze partners en/of door ons veel gebruikte tools. Onder andere Looker (link) en Tableau (link) waren aanwezig op de Big Data Expo. Zij gaven demo’s en toonden een aantal verschillende users cases, wat ons zeker heeft geïnspireerd in nog meer mogelijkheden om data te visualiseren. 

Ook zeker de moeite waard om eens naar te kijken: Dataiku (link). Deze tool brengt data-analisten, ingenieurs en scientists bij elkaar. Een tool die het gehele dataproces erg overzichtelijk maakt voor alle verschillende betrokkenen en naast het automatiseren van analyses o.a. eenvoudig verschillende machine learning technieken kan toepassen. 

Al met al een hele inspirerende dag! Dat kun je zien aan de foto waarop we alle vier staan. Brede glimlachjes 😉 

 

Arjanne