Privacy is belangrijk. Het verzamelen van gegevens over de klant en zijn gedrag ook. Bij i-spark zijn wij gespecialiseerd in het binnen de wetgeving verzamelen van gegevens waarmee jij nog steeds de juiste inzichten kunt verkrijgen.

AVG/GDPR

Ontdek hoe

Op het internet heb je vast al gelezen over AVG/GDPR en word je overspoeld met informatie wat de nieuwe wetgeving precies inhoudt. In de meeste gevallen natuurlijk zeer nuttige informatie, maar hoe breng je het in de praktijk?

Als je een website of webshop hebt en deze analyseert en optimaliseert, dan is de kans groot dat je gebruik maakt van tools (zoals Google Analytics) die cookies plaatsen en gegevens van je klanten verzamelen. Een deel daarvan mag zonder toestemming, maar een deel ook niet. Wil je dit goed geregeld hebben zodat je zoveel mogelijk meet én je netjes aan de regels houdt binnen het kader van deze wetgeving, lees dan verder.

wat is de AVG of GDPR?

Op 25 mei 2018 is de ‘Algemene Verordening Gegevensbescherming’ (AVG) of ‘General Data Protection Regulation’ (GDPR) doorgevoerd. Deze nieuwe wetgeving is van toepassing op alle organisaties die data van inwoners van de Europese Unie verzamelen en verwerken. Voldoe je vanaf die datum niet aan de verplichtingen rondom deze nieuwe privacywet, dan kan de Autoriteit Persoonsgegevens u hoge boetes opleggen.

Hoe gaan we te werk?

Wij zijn de afgelopen tijd al druk bezig om verschillende organisaties te helpen op dit vlak vanuit het ‘digital data’-perspectief en merken dat de kennis van de wetgeving zelf wel aanwezig is, maar de know-how voor implementeren vaak ontbreekt. En hier komen wij om de hoek kijken!

Jouw websitebezoekers en (potentiële) klanten horen vanaf 25 mei aan te kunnen geven voor welk doel je hun persoonsgegevens mag verzamelen en verwerken. Deze toestemming vragen en opslaan kan via diverse tools, veelal in de vorm van een cookiebar of pop-up.

Wij maken gebruik van Google Tag Manager (GTM) voor het laden van tools en trackers die cookies plaatsen en gegevens van je klanten verzamelen zoals Google Analytics, Facebook, DoubleClick en Adwords. Via GTM zijn de gegeven toestemmingen dan weer eenvoudig te linken aan het laden van deze tools en is daarmee te bepalen welke tool wel of niet data mag verzamelen van deze personen. Zo voorkom je dat je ongewenst en onterecht data over een persoon verzamelt. Dit heet ook wel ‘Privacy by Design’. En daarmee houd jij maximale controle over wat jij wilt weten van bezoekers om met behulp van die data jouw business te laten groeien!

Hoe zit dat met Google Analytics?

In het kort kun je Google Analytics gerust blijven gebruiken zonder toestemming als je voldoet aan de regels zoals opgesteld door de Autoriteit Persoonsgegevens, maar dat betekent wel dat de functionaliteit van Google Analytics flink beperkt wordt:

1) Analytics wordt uitgekleed tot een eenvoudige tracker
2) Je verzamelt geen e-commerce informatie meer
3) Je kunt de data niet meer inzetten voor advertentie-mogelijkheden zoals Adwords of Remarketing

Hiermee wordt Google Analytics een beperkte bron van informatie over al jouw websitebezoekers, ongeacht zijn of haar toestemming.

Wil je wel volledig gebruik maken van alle mogelijkheden die Google Analytics biedt, dan hebben wij hiervoor een kant-en-klare oplossing beschikbaar via Google Tag Manager. Neem contact met ons op voor meer informatie.

wanneer is toestemming nodig?

Bij het verwerken en opslaan van persoonsgegevens. Hieronder valt alle informatie die zonder bijzonder veel moeite te herleiden zijn tot een persoon. Denk hierbij aan eenvoudige zaken als naam- en adresgegevens, e-mailadressen, foto’s en IP-adressen. Maar ook gegevens die gecombineerd kunnen worden en zo terug te herleiden zijn tot een persoon. Bijvoorbeeld het Transactie ID dat je naar Google Analytics stuurt na aankoop in uw webshop. Dit ID kan eenvoudig naast de data over aankopen gehouden worden om zo de adresgegevens van de koper te achterhalen. Alleen wanneer er echt sprake is van anonieme gegevens, is er geen toestemming voor opslag en verwerking van deze gegevens nodig.